Speciaal voor corporatiemedewerkers deelt Gerda ten Den, Senior Adviseur Communicatie, Marketing en Kwaliteit bij Elan Wonen, 4 tips voor de implementatie van het Huurdersportaal.

Betrek je huurders bij de inrichting én testfase
"We vinden het heel belangrijk om onze huurders mee te nemen in de ontwikkeling van het huurdersportaal. Zowel bij de inrichtingsfase als de testfase zijn huurders betrokken geweest. We hebben drie testteams opgesteld van huurders met verschillende achtergronden: wel of bijna geen ervaring met internet en jong en oud door elkaar. We kregen een basisset testscripts van Batavia Groep die we als uitgangspunt hebben genomen voor onze eigen testscripts. Deze zijn door de huurders gebruikt om te testen of de functionaliteiten werken volgens afspraak. Door zelf met het Huurdersportaal te werken, konden onze huurders goed meedenken en kregen wij heel scherp welke zaken echt relevant zijn voor huurders en op welke plek zij bepaalde informatie verwachten."

Liever een extra testronde, dan één te weinig
"Naast de inrichtingsworkshops met de proceseigenaren en de gebruikelijke rondes met testteams is het belangrijk om een extra testsessie in te lassen. Zodra het eerste inrichtingsresultaat zichtbaar is, doen zich namelijk voortschrijdende inzichten voor. We zijn achteraf blij dat we daar de tijd voor hebben genomen."

Kies voor een gefaseerde introductie
"We zitten nu in het staartje van marktintroductie. We versturen fasegewijs activatiebrieven waarmee huurders toegang krijgen tot het Huurdersportaal. We hebben een speciale brochure laten ontwikkelen met per pagina een screenshot van elk menu. Die is heel goed aangeslagen. Onze huurders weten goed hun weg te vinden naar en in het Huurdersportaal.

 

Woningwaarderingspunten leiden tot extra bezoekers naar je Huurdersportaal

 

Binnen twee maanden heeft ruim 17% van onze particuliere huurders een persoonlijk account aangemaakt. Daarmee is het Huurdersportaal niet meer weg te denken in onze klantcontactstrategie. Ook in ons bewonersblad Elan nieuws hebben we het Huurdersportaal onder de aandacht gebracht. En we vragen onze medewerkers die klanten aan de lijn hebben om te verwijzen naar het Huurdersportaal."

"Het bekijken van de woningwaarderingspunten van de eigen huurwoning staat in de top 2 van huurders. Zorg er dus voor dat dit overzicht in het primaire systeem up-to-date is, waar het Huurdersportaal die gegevens uithaalt. En communiceer het in je brochure."


 

 

 

<Macro: (,)>