Overal makkelijk en veilig online identificeren met iDIN
Heb je de reclame van iDIN al op televisie gezien? iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren en inloggen. Door de toenemende digitalisering worden steeds meer zaken online geregeld. Maar de zorgen omtrent online identificatie en de bescherming van persoonsgegevens nemen ook toe. Daarom zijn de Nederlandse banken een gezamenlijk initiatief gestart: iDIN. Met iDIN willen zij op basis van hun jarenlange ervaring met online beveiliging, internetbankieren en betaaldienst iDEAL een positieve en maatschappelijk verantwoorde bijdrage leveren om online dienstverlening makkelijker en veiliger te maken. Onlangs heeft woningcorporatie Wooncompagnie als eerste woningcorporatie iDIN geïmplementeerd (lees meer). We spraken met Currence over de praktische kant van iDIN.


1. Wat is iDIN precies en wat is de toegevoegde waarde ervan?
Met iDIN kan de consument met de vertrouwde inlogmiddelen van zijn eigen bank makkelijk en veilig inloggen, om daarmee toegang te krijgen tot de online dienstverlening van bedrijven en instellingen. Iedereen die gebruik maakt van online bankieren kan direct profiteren van iDIN, omdat iDIN gebruikmaakt van dezelfde inlogmethode die je gewend bent bij je bank. Je hoeft je niet aan te melden bij iDIN en je hoeft geen account aan te maken of een wachtwoord te bedenken. Met iDIN kunnen organisaties hun klanten - zoals burgers, patiënten óf huurders – goede service bieden die het gebruiksgemak van de consument verhoogt zonder dat er concessies worden gedaan aan veiligheid en privacy: de bescherming van hun gegevens.

2. Is iDIN familie van iDEAL? Zo ja, vertel daar eens iets over.
De organisatie achter zowel iDEAL als iDIN, is Currence. iDIN maakt gebruik van dezelfde bestaande en bewezen technologie als betaaldienst iDEAL en biedt consumenten de mogelijkheid om met een vertrouwd middel zichzelf online te identificeren of in te loggen. iDIN biedt het gemak dat consumenten al meer dan tien jaar gewend zijn van iDEAL. De consument ziet exact welke gegevens een organisatie opvraagt en die gegevens worden pas doorgegeven nadat hij daar eerst uitdrukkelijk goedkeuring voor geeft. Met iDIN kunnen alleen persoonsgegevens worden verstrekt. Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in financiële gegevens, zoals saldo, rekeningnummer en betaalgegevens en banken krijgen ook geen inzage in gegevens bij de woningcorporatie.

3. Hoe komt het dat iDIN nog relatief onbekend is?
iDIN is pas sinds eind 2016 live. Een marktintroductie kost even tijd. We zien dat het aantal bedrijven en organisaties waar iDIN kan worden gebruikt inmiddels flink toeneemt. Gebruikers kunnen zich nu al met iDIN identificeren bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, Zorgverzekeraar ONVZ, Wooncompagnie, BKR en Marktplaats. Daarnaast is er bewust voor gekozen om de eerste periode geen grote campagne in te zetten. Daar komt nu geleidelijk verandering in.

4. Ik ken wel DigiD. Waarom gaan corporaties dat niet gebruiken?
DigiD kan alleen worden aangeboden door overheden en organisaties die een overheidstaak uitvoeren. iDIN daarentegen, kan ook buiten het overheidsdomein worden ingezet. Een overheidsinstantie zoals de Belastingdienst kiest ervoor om iDIN naast DigiD aan te bieden. Bezoekers kunnen dan zelf kiezen of ze zich met iDIN willen identificeren, of met DigiD.


5. Is het ingewikkeld om iDIN aan te schaffen?
Banken en Digital Identity Service Providers, die gecertificeerd zijn door iDIN, bieden de mogelijkheid om iDIN op een website te integreren. Als woningcorporatie sluit je een iDIN overeenkomst af met een bank of service provider.


Bron: BG Magazine 2018
Niet ontvangen? Neem contact met ons op.