In de tweede week van het nieuwe jaar is het tijd om terug te blikken op het jaar 2015. Een succesvol jaar waarin we nieuwe producten lanceerden, bestaande producten hebben geoptimaliseerd, nieuwe klanten mochten verwelkomen en diverse conversietrajecten succesvol hebben afgerond. In deze terugblik staan we stil bij de belangrijkste en meest succesvolle gebeurtenissen van 2015.

Lancering nieuwe Archipel producten: PAM en KVS
Enkele jaren geleden heeft Batavia Groep Archipel opgezet. Archipel is een set van losstaande applicaties die elkaar versterken, wanneer zij aan elkaar gekoppeld worden. Wij zijn dan ook trots dat 2015 het jaar is geworden van de lancering van twee nieuwe Archipel applicaties. Het Klantvolgsysteem (KVS) en het Portfolio- en Assetmanagement model (PAM) zijn aan Archipel toegevoegd. Deze twee nieuwe applicaties zijn direct door de markt omarmd; zes corporaties zijn nog in 2015 aan de slag gaan met de nieuwe producten.
bg archipel.jpg
BG Archipel

Batavia Groep heeft het Portfolio- en Assetmanagement model (PAM) ontwikkeld samen met verschillende corporaties en het toonaangevende bedrijf op het gebied van vastgoedsturing Fakton. Met de lancering van dit model in oktober van 2015 in slot Zeist, speelt Batavia Groep in op de behoefte om het beleid stuurbaar te maken. Het bijzondere aan het Porfolio- en Assetmanagement model, is dat het proces van vastgoedbesturing zowel top down (portefeuille), als bottom up (complex) wordt ondersteund. Inmiddels is de module al door drie corporaties aangeschaft.

batavia-pam-115.jpg
Lancering PAM

Ook het Klantvolgsysteem (KVS) maakte een vliegende start in het jaar 2015. Deze unieke manier van communiceren brengt alle beschikbare informatie bij elkaar; informatie over de huurder, zijn situatie, zijn woning én alle contacten die daarover zijn geweest. Door middel van tickets, wordt ieder klantcontact gedocumenteerd. Het Klantvolgsysteem sluit naadloos aan op het VIM Vastgoedportaal en het Huurdersportaal. Huurders hebben in het Huurdersportaal nu inzicht in de aangemaakte tickets en alle gerelateerde communicatie. Het is zelfs mogelijk om via het portaal of per e-mail op tickets te reageren of een ticket aan te maken. Voor optimale klantbediening, is het mogelijk om het KVS te koppelen met een telefooncentrale of met de Kennisbank.

VIM Vastgoedportaal
Ook dit jaar hebben verschillende corporaties ervoor gekozen om het VIM Vastgoedportaal in te gaan zetten. Het VIM Vastgoedportaal wordt door corporaties voor verschillende doeleinden gebruikt: het vastleggen van de complexbeheerplannen, het tonen van Google Maps kaarten, het vastleggen van informatie over woningen en complexen en deze tonen op een Huurdersportaal of website. De volgende corporaties hebben in 2015 gekozen voor en/of zijn live gegaan met het VIM Vastgoedportaal:

  • Vivare
  • Jebber
  • Kennemer Wonen
  • Mercatus
  • WonenCentraal
  • De Alliantie

Na de lancering van VIM 2.0 werd er wel eens gezegd dat de ontwikkeling van het VIM nu wel klaar was. Niets is minder waar; ook dit jaar is het product verder ontwikkeld en nóg completer geworden. Een mooie nieuwe uitbreiding is de mogelijkheid om ook projecten, zoals in het VIM Vastgoedportaal, vast te leggen. Deze projecten kunnen in het Huurdersportaal worden ontsloten, waarbij de huurder de mogelijkheid heeft om direct een afspraak in te plannen.

hp.png
VIM Presentatie

Huurdersportaal
In 2015 hebben verschillende corporaties de keuze gemaakt om over te stappen naar een ander primair systeem. Dit heeft ervoor gezorgd dat verschillende conversietrajecten zijn gestart. Het grote succes, is dat de huurder hier nauwelijks iets van heeft gemerkt. Het portaal blijft voor de huurder hetzelfde, het is alleen gekoppeld aan een ander systeem. In 2015 hebben we veel ervaring opgedaan met het omzetten naar de verschillende systemen. De volgende trajecten hebben plaatsgevonden:

  • Leystromen: conversie van Omega naar Dynamics-Empire (DSA-Cegeka)
  • Wooncompagnie: conversie van Omega naar Dynamics-Empire (DSA-Cegeka)
  • TBV Wonen: conversie van Omega naar Dynamics-Empire (DSA-Cegeka)
  • BO-EX: conversie van Omega naar Dynamics-Empire (DSA-Cegeka)
  • SSH Studentenhuisvesting: van Omega naar Key2Wocas (Centric)
  • Brabant Wonen: van Omega naar Tobias AX (Aareon)

Aanvullend op deze conversies hebben verschillende corporaties voor het Huurdersportaal van Batavia Groep gekozen of zijn live gegaan met het Huurdersportaal:

  • Heuvelrug Wonen (gekoppeld aan NCCW-BIS)
  • Jebber (gekoppeld aan Centric- Key2Wocas)
  • Actium (gekoppeld aan Cegeka-Omega)

Elk jaar voeren wij een benchmark uit om te bepalen welke acties het meest worden uitgevoerd door de huurders. De top 3 van 2015 ziet er als volgt uit:

  1. Het indienen van een reparatie verzoek
  2. Het verrichten van een  betaling
  3. Het aanpassen van een e-mailadres

Website van de toekomst
In 2015 is Batavia Groep, samen met de Woningstichting uit Wageningen, begonnen met het ontwikkelen van de website van de toekomst. Alle corporaties hebben een “corporate” website, waarop nieuwsberichten en informatie over de corporatie te vinden zijn. Sommige corporaties beschikken ook over een Huurdersportaal, waar de huurder via een link op de homepage, op een aparte website terecht komt. In plaats van twee aparte websites, bouwen we nu aan één website; de traditionele corporate website die uitgebreid wordt met elementen uit het huurdersportaal (zoals het tonen van de huurbetalingen, correspondentie, enz). Het gevolg is dat de klantreis van de huurder niet meer verstoord wordt en dat er slechts één site moet worden onderhouden. De website voor de toekomst wordt zó gebouwd dat de meeste handelingen door de huurder op basis van postcode en huisnummer kunnen worden verricht. De lancering van de website van de toekomst zal plaatsvinden in 2016.

Nieuwe collega’s
Om ook in 2016 te kunnen blijven groeien, zijn er op de valreep van 2015 twee nieuwe ontwikkelaars aangenomen: Michael Hansmar en Bart Dekker. Begin 2016 verwachten we nog minimaal twee openstaande posities te vervullen, zodat de ontwikkeling van onze producten in volle gang door kan blijven gaan. De uitbreiding van het team heeft er ook voor gezorgd dat we uit ons prachtige pand, het pakhuis Y-point aan het Amsterdamse IJ zijn gegroeid; in 2016 zullen wij dan ook verhuizen naar een groter pand.