Het geheim van Batavia Groep
Tijdens een bezoek aan een corporatie vertelde ik over de ontwikkeling van het PAM product, dat een jaar in beslag heeft genomen. Vervolgens toonde ik de ontwikkelkalender van Batavia Groep, waaruit blijkt dat wij in 2016 met enkele spectaculaire doorontwikkelingen komen van onze huidige producten, alsmede een nieuw product dat aan onze productlijn wordt toegevoegd. De directeur financi
ën van deze corporatie vroeg zich of wij dan gebruik maakten van externe inhuur, want met meer dan 50 klanten, 8 softwareproducten, slechts 17 medewerkers en het snel verhelpen van storingen was het in zijn ogen onmogelijk om dit met deze kleine groep voor elkaar te krijgen. Ik nodigde hem uit in Amsterdam om met zijn eigen ogen te komen kijken, want het is echt waar. Wat is het geheim van Batavia Groep?, vroeg hij zich af. Daar kunnen wij als organisatie misschien ook iets van leren 

Het antwoord is innovatie
Die vraag zet je aan het denken. Het is inderdaad bijzonder dat wij met een relatief kleine groep mensen de mooiste producten ontwikkelen en onderhouden. Hoe krijgen wij dat toch voor elkaar? Het antwoord is innovatie. In het DNA van de Batavia-medewerker zit een ongekende drang om de huidige producten te verbeteren en de uitdaging om nieuwe producten te ontwikkelen. Maar niet alleen functionele innovaties. Achter elk stuk software schuilt een wereld van programmacode. Kilometers programmacode die ervoor zorgen dat de juiste informatie getoond of gemuteerd kan worden. U als klant houdt zich nooit met deze code bezig.
Als het maar werkt, denkt u waarschijnlijk. Maar voor ons is de code heilig! Onze programmeurs maken daarom altijd gebruik van de nieuwste versies van de programmeertalen. De nieuwere versies bieden doorgaans vele krachtige nieuwe functies aan met als gevolg dat het aantal regels programmacode drastisch wordt gereduceerd. Het resultaat daarvan merkt u wel; de programmas worden sneller en door minder regels programmacode is de kans op fouten/bugs kleiner. Hierdoor hebben wij weer meer tijd om producten verder te ontwikkelen en (samen met u) nieuwe producten vorm te geven.

ICT-trends en ontwikkelingen
Een paar weken later had ik de directeur financiën aan de lijn. Hij vertelde dat hij naar aanleiding van zijn bezoek aan Batavia Groep, zich realiseerde hoe lang de organisatie stil had gestaan. Hij was direct begonnen met het schrijven van een innovatieprogramma voor de organisatie. Het sterke aan zijn verhaal vond ik dat hij niet alleen de interne organisatie in dit programma ging betrekken, maar ook enkele externe partijen, waaronder Batavia Groep. Ik twijfel er niet aan dat over een jaar deze organisatie de nodige innovaties heeft ondergaan.

Ik ben benieuwd in hoeverre uw corporatie innovatie op de agenda heeft staan. Ik kom graag bij u langs om hierover van gedachten te wisselen, of om een presentatie te houden over de laatste ICT-trends en ontwikkelingen waar wij nu, en in de toekomst mee te maken krijgen.