Een half jaar na de introductie heeft ruim 20% van de huurders inmiddels een keer ingelogd op het Huurdersportaal van Leystromen. Liesbeth Kox, projectleider bij Leystromen zegt: "Dat aantal ligt boven onze verwachting. Niet-actieve huurders wijzen we via onze andere kanalen op het digitale kanaal. En half maart gaan we al een pakket aan verbeteringen in het Huurdersportaal live brengen."

Lees hier de belangrijkste lessen die Leystromen heeft geleerd na een half jaar live te zijn met het Huurdersportaal.

Denk ook aan de technische dienst
"Bij de introductie van ons Huurdersportaal zouden we nu ook de vakmannen van onze technische dienst betrekken. Zij komen bij de huurders thuis voor het oplossen van reparatieverzoeken. Zij kunnen huurders vragen op welke manier ze hun reparatieverzoek hebben ingediend en hen erop wijzen dat ze dat ook heel gemakkelijk via mijn.leystromen.nl regelen."

Zorg dat reparatieverzoeken goed binnenkomen
"Onze grootste uitdaging is het goed laten binnen komen van reparatieverzoeken, zonder dat we huurders terug hoeven te bellen. Een huurder kan nu een foto uploaden van zijn loszittende vlizotrap. De planner ziet direct wat er gedaan moet worden. De foto's en instructies komen bij de technische dienst terecht, die gelijk de juiste materialen mee kan nemen naar de huurder. Dat scheelt tijd en dus geld."

Het Huurdersportaal winstgevend maken
"Er komen geregeld corporaties bij ons langs om het Huurdersportaal te bekijken. Dan komt de vraag 'Hoe maak je het Huurdersportaal winstgevend?' meestal wel aan bod. Verwacht niet dat het Huurdersportaal in eerste instantie meteen een financiële winst gaat opleveren qua fte's. Maar de voordelen liggen ook op ander gebied. Het voorbeeld van het verkopen van één woning vind ik heel treffend. In het Huurdersportaal kan een huurder bij zijn profiel aangeven of hij interesse heeft in het kopen van een corporatiewoning. Heeft een huurder interesse? Dan kan onze afdeling Verkoop daar gerichte marketingacties op uitzetten. Dan hoef je maar één woning te verkopen en je hebt je Huurdersportaal er al uit."

Ga sparren met een andere corporatie
"Wat ik andere corporaties nog mee wil geven, is dat het prettig werkt als je in contact treedt met een andere corporatie die in hetzelfde traject zit. Zo heb ik contactgegevens uitgewisseld met Elan Wonen. We hebben elkaar geïnformeerd om zo van elkaar te leren en om elkaar te verbeteren. Daar kun je als corporatie echt je voordeel mee doen."

Betrek je huurders erbij
"Het beste advies dat ik andere corporaties kan geven is dat het heel nuttig is om huurders te betrekken bij dit traject. Ruim ook voldoende tijd in voor het testen van je portaal, samen met je huurders. Het lijkt tijdsverlies, maar je behaalt er echt winst mee bij de inrichting van je portaal."

Meest verrichte handelingen
De meest verrichte handelingen op het Huurdersportaal van Leystromen zijn tot nu toe:

  1. E-mailadres aangepast
  2. Persoonsgegevens gewijzigd
  3. Reparatieverzoeken ingediend
  4. Telefoonnummer gewijzigd of toegevoegd
  5. Vraag verstuurd
  6. Betalingen verricht

 

<Macro: (,)>